10 טיפים לבחירת תיק רכיבה

מדריך ובו 10 טיפים חשובים עליהם כדאי להקפיד כשקונים תיק רכיבה.

אם התחלתם לא מזמן לרכוב, ודאי הגעתם לשלב בו אתם צריכים לבחור תיק רכיבה אך נתקלתם בהיצע עצום ואולי לא ידעתם כל כך במה לבחור. הרשו לנו להרגיע אתכם, גם רוכבים ותיקים ומנוסים לא יודעים תמיד איזה תיק לרכוש. לטובתכם (וגם לטובתם) ריכזנו עבורכם 10 טיפים חשובים עליהם אנו ממליצים להקפיד בעת רכישת תיק רכיבה.
אבל לפני הכל מילה על תיקים ופאוצ'ים...

עד לא מזמן עולם הרוכבים נחלק דיכוטומית לשנים: אלו שרוכבים עם תיק ואלו שבלי. האחרונים הם לרוב אלו שמסתפקים במועט (ע"ע 2 בקבוקים על השלדה, פנימית רזרבית מחוברת באיזולירבנד למוט הכיסא' אולר כלים קטן ומשאבה בכיס של החולצה ו... זהו) בעוד הראשונים שייכים לאלו שאוהבים לשאת את... ובכן, את כל מה שאפשר לדחוף פנימה... אבל לאחרונה נוספה אפשרות שלישית – פאוץ' המותניים. על אף שמדובר בסוג של אסון אופנתי שהיה שכיח בשנות ה-80, הרי שהפאוצ'ים החדשים כבר אינם משווים לך לוק של, ובכן, מישהו משנות ה-80 והם מהווים חלופה טובה עבור מי שלא אוהב את התחושה המעיקה לפעמים של תיק על הגב, אבל גם לא מוכנים להסתפק בשני בקבוקים על השלדה. חלק מן הסעיפים שבהמשך תקפים גם לגבי הפאוצ'ים ואנו בהחלט ממליצים לכם לשקול גם אותם ולבחון האם הם עונים על הצרכים שלכם.

ועכשיו, לאירוע המרכזי.

1. נפח

תיקים בכלל וכמובן שגם תיקי רכיבה, מגיעים במגוון נפחים. אך בניגוד לתיקים רגילים, כשמדובר בתיקי רכיבה ישנם שני נפחים רלוונטיים: האחד – זה המגדיר את נפח הציוד אותו אפשר להכניס לתיק והשני – נפח שקית השתייה (כמה ליטרים של מים היא מכילה). כשאתם בוחנים איזה תיק לרכוש, שאלו את עצמכם: כמה ציוד אני מתעתד לקחת איתי? האם אני רוכב גם בחורף? (מה שאומר כמות גדולה יותר של ציוד), האם הרכיבות שלי קצרות או ארוכות? (האם דרושה לי כמות גדולה או קטנה של מים), האם אני רוכב לבד או עם קבוצה? (ככה תמיד אפשר לדחוף את המעיל בתיק של זה שקנה תיק גדול וסוחב לכולם את הציוד העודף J ) וכל שאלה אחרת שהתשובה עליה תגדיר כמה מקום דרוש לכם לציוד וכמובן את כמות המים לה אתם זקוקים. קחו בחשבון שככל שהתיק גדול יותר, כך הוא כבד ומסורבל יותר וחבל לרכוש תיק בנפח 30 ליטר אם רוב הרכיבות שלכם הן גיחות של שעתיים-שלוש בבן שמן...

2. מערכת הגב

אחד הדברים שהכי מציקים בתיק הוא כמובן עצם העובדה שהוא על הגב... כל מי שטיפס עליה ארוכה באמצע הקיץ עם תיק שמערכת הגב שלו לא "נושמת" יעיד שהעיסה הדביקה שמתפתחת ברווח שבין התיק לגב אינה נעימה כלל ועיקר... אשר על כן, חשוב לוודא, בעיקר נוכח מזג האוויר הישראלי, כי התיק יהיה מאוורר ככל האפשר בחלק הבא במגע עם הגב. ישנן מגוון שיטות לעשות זאת, החל ממערכת כריות ובניהן תעלות אוורור, עבור בבדים נושמים וכלה בקונסטרוקציות מתכת ורשת שלמעשה מרחיקות את התיק מהגב כך שהוא בכלל לא נוגע בו. תהיה השיטה שתבחרו, זכרו כי ככל שהמערכת תהיה יעילה יותר, כך עצם קיומו של התיק יורגש פחות.

3. מיקום שקית השתייה

תיקי הרכיבה נועדו להיות מחסן הנוזלים שלנו אלא שנשיאת שקית שתיה אינה דבר של מה בכך מבחינה ארגונומית... המים הם הדבר הכי כבד שאנו נושאים בתיק ולכן השאיפה היא להצמיד אותם כמה שיותר לגוף אחרת יהפכו למטוטלת שתייצר חוסר יציבות וכמובן תכביד עלינו יותר. העניין הוא שכשאנחנו ממלאים את השקית במים, היא משנה את צורתה והופכת למעין בלון שיוצר לחץ בנקודת מגע צרה עם הגב מה שדי מפריע. חשוב שתבדקו היכן ואיך ממוקמת שקית השתייה בתיק שלכם כדי למנוע את התופעה הזו. גם למבנה שקית השתייה עצמה יש חשיבות, שקיות ישנות היו כאמור מתנפחות כמו בלון, בעוד השקיות החדשות בנויות כך שיישארו מעט שטוחות יותר, לפחות בחלק הפונה לגב וישנן אפילו שקיות מתוחכמות שבנויות משני תאים מילוי שלהם מונע את תופעת הבלון ומייצר להן פרופיל שטוח יותר.

4. השקית עצמה

שקית השתייה היא מוצר בפני עצמו וחשוב להבין זאת. אמנם רוב התיקים הנמכרים היום מגיעים עם שקית, אך לא בכל המקרים היא איכותית או כזו שיש בה את המאפיינים הכי חשובים. החדשות הטובות הן שברוב המקרים אפשר לשדך כמעט לכל תיק, כל שקית שתיה. העניין היחיד שיש לקחת בחשבון במקרה שתרצו להשתמש בשקית שאינה מגיעה עם התיק, הוא נושא התקציב. שקיות איכותיות אינן זולות ואם תקציבכם מוגבל, טוב תעשו אם תיקחו בחשבון את העלות הנוספת מראש.
אז למה כדאי לשים לב?
פתח מילוי – שקיות להן פתח מילוי בעל מפתח קטן יקשו עליכם למלא אותן, להכניס לתוכן קרח ולא פחות חשוב – לרוקן אותן לחלוטין ולנקות אותן בבוא העת. חפשו שקיות להן פתוח רחב ונגיש.
חיבור צינורית מהיר – ישנם לא מעט תיקים בהם עצם הכנסת השקית כשהיא מלאה למקומה דורש תמרונים לא פשוטים ולכן מומלץ שתהיה בעלת פתח רחב שלא יצריך שליפת השקית כולה לצורך מילוי וצינורית שתייה בעלת חיבור מהיר שיאפשר משיכתה מעט החוצה מבלי שתצטרכו למשוך את מלא אורך הצינורית מהמקומות בהם היא מושחלת כבר.
פיית יניקה – פיית היניקה צריכה להיות נוחה בפה, היא צריכה להיות כזו שמאפשרת זרימה טובה כדי שלא תצטרכו להשקיע כוח במציצת המים וצריך שתהיה לה נצרת אבטחה או ברז שיאפשר לכם למנוע מן המים ליזול ללא שליטה כי זה לא נעים לגלות שהתיישבתם בטעות על הפיה וכל המים נספגו במכנסיים שלכם ובמושב הרכב...
איכות ועמידות – אל תתפשרו על שקית איכותית, כזו שלא תתפנצ'ר ותתבלה במהירות או כזו שהפיה שלה תנשור אחרי שבוע...
רב-תאית – אם אתם ממש רוצים להתפנק, תוכלו לרכוש שקית לה שני תאים – האחד מיועד למים זכים והשני למשקה איזוטוני. ברז מיוחד בפייה מאפשר לכם לברור מה תרצו לשתות עכשיו...

5. סידור פנימי

נחזור לתיק. אחד הנושאים הכי חשובים בתיקים בכלל ובתיקי רכיבה בפרט הוא האופן בו מאורגנים חללי האחסון בתיק. ישנם תיקים שדומים יותר לקיטבג הזכור לטוב מהטירונות – היינו, תא אחד (או שנים) שפוט דוחפים לתוכם הכל. העניין הוא, שבדומה לקטע הזה בו סמל המחלקה פוקד עליכם בצעקות "10 שניות שלפתם את הנצנץ!" ואתם מפשפשים בעצבנות בנבכי הקיטבג, כך גם למצוא את אולר הכלים שנמצא באיזו פינה מתחת לערמות הציוד יכולה להיות משימה די מעצבנת. כעקרון, ככל שלתיק יהיו הרבה יותר תאי אחסון וכאלו ייעודיים (למשאבה למשל או תא מרופד לטלפון הסלולארי), כך יקל עלכם לארגן בו את הציוד וחשוב מכך, להגיע אליו בקלות בעת הצורך.

6. נגישות

בהמשך לסעיף הקודם, תיקי רכיבה נבדלים זה מזה גם בכמות התאים והכיסים מהם ניתן לשלוף חפצים גם בלי להוריד את התרמיל כולו מהגב. אם לפתע את הטלפון מצלצל ואתם נאלצים להוריד את התיק או לבקש מחבר "להוציא לכם", הרי שייתכן והתיק שלכם לא מתוכנן כהלכה... תיק רכיבה כהלכתו יכיל כמה כיסים ותאים שיהיו נגישים גם כשהתיק על הגב, חפשו כזה.

7. יציבות

כל תיק ראוי ש"ישב" על הגב ביציבות, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתיק לרוכב אופניים שנע ונד, עומד, מתיישב, מטה את גופו ובאופן כללי לא נח לרגע... תיק שאינו מתמזג עם הרוכב והופך להיות "חלק ממנו" יתחיל בשלב מסוים להעיק ואפילו במקרים קיצוניים, יסכן את הרוכב שכן אם הוא מטלטל בחוסר שליטה על הגב, הוא יכול להוציא את הרוכב עצמו משווי משקל. אין באמת דרך לבדוק את הנושא הזה בחנות כשהתיק ריק מציוד ומים, אבל אם התיק שבחנות "רוקד" כשהוא ריק למרות שנרכס היטב, הרי שכדאי לחשוב פעמיים אם לרכוש אותו. היציבות של התיק נקבעת מכמות ומבנה הרכיסות שלו. לרוב לתיקי הרכיבה שתי כתפיות המונחות על הכתפיים ונרכסות מלפנים על החזה באמצעות רצועת קשירה ובנוסף חגורה הנרכסת על המותניים. אך גם אם לתיק שלכם יש את התכונות הללו חשוב לוודא כי מבנה הכתפיות, חגורת המותניים והרכיסות עצמן רחבות דין ואכן מקבעות את התיק למקומו כדי שלא יזוז. סוג נוסף של תיקים משתמש ברכיסה בצורת X ואין להם חגורות מותן אך רבים מוצאים אותם נוחים ויציבים אף יותר.
קחו בחשבון שמבנה הכתפיות ואופן הרכיסה של התיק יקבעו גם באיזה שלב יתחילו הכתפיים שלכם לכאוב ו/או אם הידיים שלכם יתחילו "להירדם" כתוצאה מלחץ על העצבים העוברים באזור הצוואר והכתפיים. בחרו בתיק שמפעיל הכי פחות לחץ על אזורים אלו ונסמך יותר על חגורת המותן כדי לשאת את משקלם של התיק והציוד.

8. חומר

תיקי הרכיבה, כמו כל שאר מוצרי הטקסטיל, יכולים להתבסס על בדים פשוטים ולכן גם פחות עמידים בעוד שהאיכותיים שבהם, יהיו עשויים מבדים עמידים מאד, כאלה שישרדו גם נפילות וכמובן כמה וכמה מחזורי כביסה. כמובן שכשאתם בוחנים את התיק בחנות הקדישו תשומת לב לתפרים ולגימור, הביטו לתוך הכיסים והתאים וראו אם ישנם סרחי עודף או אזורים המועדים להיפרם. התרחקו מתיקים שרמת הגימור שלהם אינה גבוהה שכן הן מועדים להתפורר מוקדם מהצפוי...

9. משקל

אם התיק שלכם, כשהוא ריק, שוקל כבר מעל קילו, הרי שכשיהיה מלא במים ובציוד הוא ישקול כבר ממש הרבה... תיק רכיבה איכותי יהיה עשוי מבדים חזקים, עמידים אך קלים.

10. תוספות

ואיך אפשר בלי התוספות שעושות את ההבדל... רתמה נשלפת לקסדה, כיסוי נשלף נגד גשם, מחזירי אור, מתקן לנצנץ, כיס לנגן ופתח לאזניות, כל אלו ואחרים לפעמים עושים את ההבדל ומעצימים את חוויית השימוש.

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות