שתף    שלח לחבר  

נובמבר 2016
 







 




















 
הפוטרת וגם שילמת? 
ההצעה למסות את פיצוי הפיטורים


רם תורן, עו"ד, ענבל אהרן, עו"ד- גדעון פישר ושות' 
 
לאחרונה הועלתה הצעה לערוך באמצעות חוק ההסדרים לשנים 2018-2017, שינויים במדיניות המס בישראל על פיצויי פיטורין.
 ההצעות שעומדות על הפרק בנושא מיסוי פיצוי פיטורים ברובן הנן בעייתיות ובלתי ראויות ומכניסות שיקולי מס אגרסיביים שעל כל אחד מהצדדים לשקול במסגרת המערכת המיוחדת של יחסי עובד מעביד שאמורה להיות מונחית בעיקרה משביעות רצון המעביד מתפקוד העובד ומידת תרומתו לעסקו ושביעות רצונו של העובד ממידת הסיפוק שהוא זוכה מעבודתו – סיפוק נפשי, מנטלי וכלכלי. בנוסף, חלקן של ההצעות חותרות תחת כל היסודות שעומדים בבסיס המהות של פיצוי פיטורים שזכו להטבות מס מטעמים סוציאליים שעה שפיצויי הפיטורים תומכים בעובד כלכלית בשעתו הקשה של חיפוש עבודה אחרת וכעת באים לשנות זאת.
השינויים נוגעים לעניינים הבאים:
המעסיק לא יוכל למשוך פיצוי פיטורים שהפריש במקרה שהעובד התפטר או פוטר ללא זכאות לקבלת פיצוי פיטורים.
בנוסף, הוצע כי תקבע תקרה להטבת המס על הפרשותיו של המעסיק לפיצויי פיטורין לקופת גמל עד לשלוש פעמים השכר הממוצע ומעל לתקרה זו ישולם מס בהתאם למדרגות מס.
ויובהר, כי נכון להיום אין מס על הפרשות לפיצוי פיטורים אלא רק בעת משיכתם בכפוף לסכומים הפטורים ממס.
שינוי זה מוביל לכך שהמס שמוטל על העובד הוא לא ברגע שהכסף מגיע לעובד אלא כבר ברגע שהוא מופקד וכך יוצא שהמס השולי הנו גבוה הרבה יותר, כי ההפרשות מצטרפות גם לשכר שמקבל העובד בפועל ולמס על העבודה שהוא משלם כדרך קבע.
בנוסף, הוצע כי כספי הפיצויים המופרשים לקופת גמל יבואו במקום פיצויי הפיטורין של העובד והמעסיק לא יהיה מחויב בתשלום נוסף.
כיום הסדר זה קיים רק ביחס לעובד שחתם על סעיף 14 לחוק פיצוי פיטורים הקובע כי על המעסיק להפריש את אחוזי ההפרשה המקסימליים ובמקרה של התפטרות או פיטורים יהיה זכאי העובד לסכומים שהופרשו, גם אם שכרו עלה במהלך השנים ואילו עובד שמתפטר (אשר לא חתום על סעיף 14 לחוק פיצוי פיטורים) זכאי לשכר האחרון כפול מספר השנים שעבד, וככל ששכרו עלה במהלך השנים על המעסיק להשלים את הסכום שלא הופרש במהלך השנים, עקב העלייה בשכר.
הצעה זו פוגעת בתמרוץ העובד להתקדם ולהשתפר ולשאוף לשיפור שכרו, שכן היא קובעת כי על אף ששכרו של עובד עלה עם השנים, הודות לעבודה טובה שביצע, הוא לא יהיה זכאי לקבל על כך כל תגמול במסגרת פיצוי הפיטורים.
ולבסוף, מוצעת הטלת מס על ריבית ורווחים שנצברו על פיצויי פיטורין שנמשכו במועד הפרישה או לאחריו. רכיב זה רוצה לראות זהות בין ריבית שנצברה על קרן זו לריבית שנצברת על הון, אך יש לזכור שאין מדובר בכסף פנוי של אדם שהושקע במטרה לצבור רווחים אלא כסף שקיבל בעקבות עמל רב ועבודה קשה שמטרתו לסייע לו ברגעים קשים של פיטורים בניסיונו לאתר מקור הכנסה חלופי.
משכך, אין זה ראוי למסות ריביות אלו אלא לאפשר לאדם את כל התמיכה הכלכלית שאפשר בחפשו מקור הכנסה חלופי וככל שיבחר למשוך פיצויים ולהשקיעם באפיקי השקעה שונים שהוא בחר בהם אז למסותו על הפירות שצבר הסכום. לטעמנו, ההצעה בנוסחה הקיים כיום, חותרת תחת היסודות שעומדים בבסיס המהות של פיצויי פיטורים.
ראוי לציין, כי הדרך בין הצעת החוק לבין עיגונה הסופי, בנוסח המוצע, בחוק ההסדרים עודנה ארוכה, אנו תקווה כי המחוקקים ישכילו להתנגד להצעה ויבחרו לשמר את זכויותיהם של העובדים, ולא יתפתו פעם נוספת לאיתור מקורות מיסוי והכנסה נוספים למדינה על חשבון "האזרח הקטן".
 
.

כניסה לאתר mail office@idu.org.il 03-7363146