אקולוגי זה לוגי? / שמואל שרביט, מנכ"ל חברת הניקיון 'מוריה'
בשנים האחרונות אנו שומעים רבות על הנזק הכימי שבמוצרי הניקיון, ועימם הנזקים לבריאותנו, בטיחותנו וסביבתנו. אך כיצד לקוחותינו תופסים את העניינים? האם המגמה מושכת לכיוון ה"אנטי כימי" במוצרי הניקיון? או שמא לקוחותינו ממשיכים להשתמש באותם מוצרים שאליהם הורגלו במשך שנים?
חברת מוריה מדווחת מהשטח!

לאורך השנים האחרונות קיבלו מוצרי הניקיון הכימיים ביקורות מעורבות, הכוללות חששות רבים בנוגע להשפעותיהן הסביבתיות השליליות. חששות אלו דרבנו חברות רבות להציע אלטרנטיבות ופתרונות המיישמים תהליכים של דיוניזציה, קיטור, טכנולוגית אור, קרינת UV, ייצור בדי מיקרופייבר ועוד.
במרוצת הזמן הופיעו דיווחים המדגישים את השפעתם השלילית של הכימיקלים על בריאותנו. מחקר שנערך על ידי משרד הבריאות הצרפתי ב-2017, חשף ממצאים המצביעים על סיכון למחלות נשימה כרוניות עקב חשיפה לכלור. בפברואר 2018 מחקר שנערך באוניברסיטת ברגן הצביע על ירידה בתפקודי ריאות בקרב אנשים הנחשפים רבות למוצרי ניקיון כימיים. וכך התפתחה לאחרונה מגמה של פתרונות ניקיון המסירים או מפחיתים את הצורך בכימיקלים. אך האם הצרכן באמת רוכש מוצרים שכאלה? האם הצרכן מחפש מוצרים בטוחים יותר וברי קיימא? או שהצרכן אמביוולנטי לגבי שימוש במוצרים, כל עוד המוצר הנבחר לניקוי משיג את התוצאות הרצויות?
"התשובה לכך תלויה בעיקר במי ששואל", אומר מנכ"ל חברת מוריה שמואל שרביט. "לדוגמא, הקבלן או ספק השירות, אשר צריכים לנוע בין תמחור לתוצאות בשטח, מאולצים לפעול על פי תכתיבים אלו. אך למרות זאת, גם בסקטור המקצועי ישנו טרנד חדש לרכוש מוצרים העומדים בקריטריונים מחמירים של בטיחות ובריאות הציבור.
לעיתים העניין קשור באילוצי וחוקי הרשויות המקומיות, אך בכל מקרה הטרנד הולך וגובר".
מחזוריות וכלכלה - גם ברמת הכלכלה העולמית, בעיקר באירופה, מושקעים מיליארדים בייצור מערך עבודה בעל השפעה ממושכת, המדגיש תהליכי מחזור והשלכת פסולת, בסקטור הניקיון המקצועי. כיום, בתאגידים רבים ובחברות גדולות מצביעים על הצורך בפרופיל חברה בר קיימא המבטיח את בטיחות, בריאות וטובת הלקוח בכל ההיבטים, כמו גם את הרצון להתבדל בשוק הניקיון בעזרת מאפיינים ייחודיים. כיום, רבים מבינים שהרבה רכיבים בהם נעשה שימוש" בשגרה" נחשבים כיום ככימיקלים מסוכנים, ומוחלפים באלטרנטיבות המשיגות תוצאה לא פחות נקייה וראויה מהחומרים הקלאסיים. כמו כן, העלייה במהלך העשור האחרון בשימוש בבדים ובמשטחים רחיצים כגון מיקרו-פייבר, בשילוב עם תרכובות מרוכזות המאפשרות שליטה על מינונים, חוזקות וחיסכון, כל אלה תרמו רבות למגמה הטבעית העולמית.

נישה ייחודית עולמית נוספת פונה לכיוון האקולוגי, במוצרים על בסיס צמחי, וגם היא נמצאת במגמת עלייה ברורה. מוצרי הניקיון האקולוגיים זוכים לתודעה ציבורית ולצריכה רבה, וכבר מזמן אינם נחשבים למוצרים "ביזאריים". בנוסף, המודעות האקולוגית לחומרים מהם עשויים אריזות המוצרים, קפצה גם היא מדרגה בתקופה האחרונה. היום כבר ניתן לומר, שהשפעותיהם השליליות וארוכות הטווח של מוצרי הניקיון הכימיים, לא זכו לתשומת לב מספיקה בעבר, ולעיתים אף הוסתרו במתכוון. כיום, השקיפות התעשייתית נמצאת במגמת שיפור משמעותית, בכל הקשור לחובת חשיפת רכיביו הכימיים של המוצר והשפעתו על הסביבה.
"המוצרים הירוקים של היום לא רק ירוקים, אלא גם בעלי יכולות ניקיון יוצאות מן הכלל", מוסיף שמואל שרביט.

"בכל הקשור למקצועיות המוצרים ולשליטה בריכוזם, גם מגמתיות זו הולכת לכיוון מוצרים ידידותיים לסביבה ולצרכן. חברת 'מוריה' שמה לה למטרה את טובת הציבור בכל האספקטים, תוך כדי הבנה מעמיקה בנוגע לתחומי העניין והאינטרס הציבורי, ותוך שימת הדגש על בטיחות, בריאות ומוצרים ברי קיימא המשיגים תוצאות בשטח ולטווח ארוך. אנו בחברת מוריה מאמינים שמגמתיות זו תלך ותתעצם גם בישראל".