שתף    שלח לחבר  

 

 

 

טבע  בעיר       

חדשות, עדכונים ומידע על שמירת הטבע העירוני

ופעילויות פורום תושבים למען טבע עירוני ואיכות הסביבה

עלון מס' 1, 25.8.10

  
 

סברסים מתוקים ועוד הפתעות טעימות, מחכות לכם בסיור

צילום: גלית סמואל  

  --------------------------------------------------------------------

 



 

חברות וחברים שלום,

אנו שמחים לעדכן אתכם בכמה אירועים והתפתחויות בעניין הפעילויות של הפורום, וביניהן סיור טבע עירוני מפתיע ומרענן של ליקוט פירות וצמחי-בר, שיתקיים בשבוע הבא ביום ב', 30.8 ויחתום את עונת אביב-קיץ הראשונה והמרתקת של הסיורים שלנו.

עוד תמצאו בגיליון קישור לתמונות יפהפיות מסיור החולות האחרון שלנו ועדכונים על מבצע קיפוד 2 להצלת הקיפודים בגן אברהם ברמת גן .

כמו כן, בוודאי תשמחו לחזור ולפגוש את פינת "קן לקיפוד", שבה נפרסם מידע ועצות כיצד לסייע להישרדותם של הקיפודים בעיר. והפעם - על קיפודים וגדרות.

במדור "הפורום בתקשורת "תוכלו  לצפות בסיקור של מבצע  קיפוד 2 בערוץ 10 , בצד דיווחים ברדיו ובעיתונות הכתובה על פעילויות הפורום בנושא ההגנה על שטחי המחייה של קיפודים בעיר.

בברכת קיץ  קל ורענן,

 גלית סמואל

 נ.ב.
נשמח לשמוע ולקבל מכם הצעות, רעיונות ותגובות הן לגבי הפורמט החדש של העלון והן בנוגע לתכנים ולפעילויות שלנואנחנו כאן לרשותכם 

סיור ליקוט עירוני קייצי ומרענן ביום ב', 30.8 בשעה 17:00

רגע לפני היציאה של סיורי הפורום לחופשה (נחזור אחרי החגים עם שפע סיורים חדשים ומרתקים), נחגוג את סיומו של חודש אוגוסט המהביל בסיור ליקוט פירות וצמחי-בר למאכל ברמת-אביב הירוקה. ליקוט ? בקיץ ? כן, כן.... בסיור המפתיע והמרענן, שיתקיים ביום ב' הקרוב, 30.8 בשעה 17:00, נגלה כי גם בעונת הקיץ השחונה והיבשה ניתן למצוא אוצרות שגדלים ממש לידינו, בסביבתנו הקרובה, ומחכים שנגלה אותם ונטעם ממנעמיהם.
בסיום הסיור, שיארך כשעה וחצי, נכין סלטים טריים ומרעננים מהפירות והעשבים שקטפנו.

מדריך הסיור יהיה אלון אלירן, דוקטורנט בבית-הספר "פורטר" למדעי הסביבה באוניברסיטת תל-אביב. אלון, שהינו מהפעילים המרכזיים של "עץ בעיר" - מרכז לאקולוגיה עירונית בתל-אביב, ניזון מגידול וליקוט צמחי-מאכל בסביבה האורבנית ומגשים הלכה למעשה אורח חיים אקולוגי-לָקַטְי בעיר הגדולה והסואנת.
ההשתתפות בסיור בתשלום 30 ש"ח למבוגר, 50 ש"ח למשפחה (הורה/ים + ילדים).
לפרטים נוספים ולהרשמה, צרו איתנו קשר במייל.

   שני חברים (ירבוז רענן וחרוב עסיסי) שנפגוש בסיור הליקוט.   צילמו: גלית סמואל, אלון אלירן

אלבום התמונות של סיור החולות שהתקיים ב-22.7

בשעה טובה, סידרנו ואירגנו את התמונות היפהפיות של סיור החולות האחרון (לעונת הקיץ) והנה הן לפניכן/ם. הסיורים באתר הקסום של רכס החולות מצפון לחוף תל-ברוך יתחדשו לאחר החגים, כך  שבהחלט יש למה לחכות...  החל מחודש אוקטובר, יחזרו גם סיורי הציפורים שלנו (נקוווה לשוב ולראות את הינשופים), סיורי הצמחייה בשטחים הלא מרוססים וגם שלל סיורים חדשים ומלהיבים, שיתקיימו בכל רחבי העיר ובסביבותיה.
אנו שוקדים בימים אלה על הכנת תוכנית הסיורים החדשה לעונת הסתו 2010 ועד לאביב 2011.
נשמח מאד לקבל הצעות, רעיונות ובקשות  לסיורי טבע עירוני בתל-אביב ובערים שכנות.

.

      רצים בחדווה על רכס הדיונה               מבט מהרכס אל חוף הים  צילמה: גלית סמואל

מבצע קיפוד 2 להצלת הקיפודים בגן-אברהם ברמת-גן

 כזכור, "מבצע קיפוד 2" נולד בעקבות פנייה שקיבלנו מתושבים שמתגוררים בסמוך לגן-אברהם ברמת-גן , אשר דיווחו לנו כי על הימצאות קיפודים בגן וחשש לחייהם עקב ביצוע עבודות שיפוץ מאסיביות במקום. במסגרת המבצע, ערכנו מספר סבבים יומיים וליליים לסריקת הצמחייה הסבוכה בגן ובדיקת נוכחות קיפודים בשטח. המבצע נערך בסיועם של עשרות מתנדבות ומתנדבים (מספר המשתתפים בכל סבב הוגבל בכדי למנוע עומס יתר של אנשים בשטח), בהיתר של רשות הטבע והגנים (קיפודים הם חיות-בר מוגנות והעברתם ממקום אחד למשנהו מחייבת קבלת היתר מטעם הרשות) ובתיאום עם גורמים בעיריית רמת-גן, שאליהם פנינו בנושא זה.
לצפייה באלבום התמונות שמתעד את הגן ואת פעילויות הסריקה שביצענו - ראו כאן.   
עד כה, לא אותרו קיפודים בגן ולהערכתנו הסיבה המרכזית לכך היא שככל הנראה מרבית הקיפודים עזבו את המקום לאחר שחשו בסכנה המתקרבת עם תחילת ביצוע העבודות באמצעות כלים כבדים בחלק העליון של הגן (יש לציין כי גופת קיפוד אותרה בחלק העליון של הגן, שמרביתו  נהרס טרם שנודע לנו, בעקבות פניית התושבים, על ביצוע העבודות בגן). תופעה דומה התרחשה גם בעת מבצע ההצלה של קיפודי מתחם בית-חולים אסותא הישן בתל-אביב.
מכיוון שהגן מתאפיין בצמחייה סבוכה, אין לשלול את האפשרות שקיפודים בודדים מסתובבים עדיין בשטח (יש לזכור שקיפודים נעים מידי לילה ברדיוס רחב של כחצי ק"מ לפחות) ומסיבה זו אנו ממשיכים לבצע תצפיות ליליות בגן, בסיוע תושבים שמתגוררים בסמוך.
אנו מבקשים להודות לכל המתנדבים והמתנדבות שהגיעו לסייע בסריקת השטח, כמו גם לפונים הרבים שיצרו עמנו קשר וביקשו לקחת חלק במבצע. תודה נוספת וחשובה שלוחה לגנן יעקב אקלרוב, שהגיע בהתנדבות כדי לסייע בגיזום שיחים (רגע לפני שנעקרו על-ידי כלים כבדים) במטרה להקל על חיפוש הקיפודים ולחנות מיאו-חתולה, על תרומה נדיבה של מזון יבש ורטוב לחתולים שאותו פיזרנו בגן כחלק מהפעילות לאיתור הקיפודים (שמזון לחתולים חביב עליהם מאד).

פינת הקיפוד - על קיפודים וגדרות

היכולת של הקיפודים להמשיך ולשרוד בעיר תלוייה במגוון גורמים, שלגבי מרביתם יש לכל ואחד ואחת מאיתנו השפעה לא מבוטלת, שבכוחה לסייע לקיפודים להמשיך ולחיות לצידנו בעיר. בפעם הקודמת (בגילגול הקודם של העלון, שנקרא בשם "קול לקיפוד"), דיברנו על חשיבותם של מתחמי שיחים סבוכים להישרדותם של הקיפודים. עוד נחזור לנושא חשוב זה בהמשך. הפעם, נעלה נושא חשוב לא פחות, שעניינו קיפודים וגדרות.
גידור של חצרות וגינות באמצעות גדרות שמגיעות עד לפני הקרקע (גדרות מתכת, עץ, לבנים וכד'), שאינן מאפשרות מעבר בעלי-חיים בין חצרות, הוא אחד הסיבות המרכזיות להידלדלות מספר הקיפודים בסביבה העירונית. לגידור ההרמטי (ראו תמונה בהמשך) ישנה השפעה דרמטית על יכולת ההישרדות של הקיפודים מכיוון שהוא קוטע את שטחי הגידול והמחייה שלהם, מקטין את נגישותם למקורות מזון וגורם להם, בנוסף לכך, לחצות כבישים בתדירות גבוהה יותר ולהידרס. 
קיפודים נוהגים להסתובב בלילות ברדיוס רחב של מאות מטרים ועד למעלה מקילומטר (טווח של 10-12 חצרות) בחיפושיהם אחר מזון, ולכן הַמַעֲבָר החופשי בין החצרות הוא בעל חשיבות קריטית ליכולת ההישרדות שלהם בסביבה העירונית.
אז מה עושים ? הדרך הטבעית, הבטוחה והידידותית לקיפודים לגידור חצרות היא באמצעות "גדר חיה", כלומר, באמצעות שיחים סבוכים שבתוכם יכולים הקיפודים להתחפר ולהסתתר ואשר מאפשרת מעבר חופשי לחלוטין בין חצרות וגינות. על יתרונותיהם האסתטיים והאקולוגיים של מתחמי שיחים ירוקי-עד עמדנו בגיליון הקודם.
האפשרות השנייה, היא להתקין גידור שאינו מגיע עד לפני הקרקע, כדוגמת סוגים מסויימים גדרות רשת קשיחות ממתכת, שבנויות באופן שמאפשר מעבר של בעלי-חיים, ובכלל זה קיפודים. חשוב להדגיש שהרווח בין הקרקע לגדר צריך להיות בגובה של כ-30 ס"מ, על-מנת לאפשר לקיפודים מעבר בטוח ונוח.
האפשרות השלישית, במידה וכבר קיים גידור הרמטי מעץ, ממתכת או חומר אחר, היא ליצור מעברים ופתחים בתוך הגדר, מעין "מסדרונות אקולוגיים", שיאפשרו לקיפודים להיכנס לחצרות ולנוע  בביטחה מחצר לחצר (ראו תמונה) כאמור, חשוב ליצור מרווח מספיק של כ-30 ס"מ בין פני הקרקע לחלק התחתון של הגדר.

 גידור הרמטי שפוגע בקיפודים  צילום: גלית סמואל       גידור שמאפשר מעבר של קיפודים

הפורום בתקשורת 

פעילות הפורום בנושא הקיפודים בגן אברהם היא חלק ממארג רחב יותר של עשייה למען ההגנה על שטחי המחייה של הקיפודים בעיר במסגרת פרוייקט "קן לקיפוד", שפותח על-ידי הפורום. העניין התקשורתי במבצע קיפוד 2 ברמת-גן איפשר לנו להעלות שוב על סדר היום הציבורי את נושא מצוקת ההישרדות של הקיפודים בעיר והאופן שבו ניתן לסייע להמשך הישרדותם לצידנו במרחב העירוני. הסיקור התקשורתי של פעילות הפורום למען הקיפודים כלל ראיון בתוכנית הבוקר של ערוץ 10 (שימו לב לתמונות היפהפיות שצולמו על-ידי המתנדבים שלנו במבצעי הצלה קודמים), ראיון בתוכנית "אקו לייף" ברדיו אקו 99 FM , ידיעה במקומון רמת-גן גבעתיים ואזכור בכתבה בעיתון "הארץ".

 ראיון בערוץ 10, 11.8.10

לפרטים ומידע על הפרוייקטים והפעילויות של הפורום

ולהתנדבות וסיוע לפעילות שלנו:

forum.teva@gmail.com   

050-6363878    

במידה ואינך מעוניין לקבל מאיתנו פרסום, הודעות  וכדומה, באפשרותך ללחוץ על כפתור ההסרה בתחתית המודעה.