סינגל יער שגב

• קיץ
סינגל יער שגב. צילם: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל
  • סוג המסלול

אם אתם מחפשים חוויית רכיבה המשלבת הכל מהכל - גם נופים מרהיבים, גם "עבודה" וגם ירידות רוויות אדרנלין, אל תפסחו על ביקור במשגב!

תנועה עממית כבדה של מקומיים חובבי רכיבת הרים מיתגה את יער שגב כפארק האופניים הצפוני של ישראל. סינגל משגב המשובח שאותו תכנן עמרי זרח, ההוגה הראשי של הפארק, מספק לכל רוכבי האופניים בארץ את המיטב שיש ליער להציע באריזה אחת ברורה, זורמת ומהנה להפליא.

הוראות הגעה

מבואת חניון יער שגב – מכביש 805, כ-4.5 ק"מ מזרחית לצומת יבור או כ-5 ק"מ מערבית לצומת משגב, נכנסים דרומה לחניון וחונים.
מבואת משגב – מכביש 784, מעט דרומית לצומת משגב, פונים לכיוון רקפת (כביש 7963) ומיד ימינה לכיוון המועצה האזורית משגב. בכיכר פונים ימינה, חולפים על פני חניון בריכת השחייה וחונים.

תיאור המסלול

יער שגב שוכן על שלוחה ארוכה הגולשת מערבה ממרומי הגליל התחתון לכיוון הים התיכון. הוא טומן בחובו נופים גליליים מובחרים, חורשים ויערות נטע אדם מגוונים עם צמחייה ים תיכונית עשירה הפורחת בחורף ובאביב ושבילי אופניים מובחרים ומאתגרים.

מכיוון שהמסלול יושב על שלוחה, הוא מזכיר מסלולים באירופה הבנויים גם הם משני חלקים מובהקים – בחלק הראשון בעיקר מטפסים, ובחלק השני בעיקר טסים בירידות (אם מתחילים ממבואת חניון יער שגב, אחרת מתחילים בירידות ומסיימים בעליות), ושני החלקים משתלבים היטב בנופים הגליליים הירוקים, הדומים ביותר לאירופה שיש לנו.

אפשר לרכוב בשביל בכל מזג אוויר, אם כי מומלץ להמתין יום-יומיים אחרי הגשם כדי לא לגרום לו נזק. הרכיבה היא אך ורק בכיוון המסומן – עם כיוון השעון.

פרטי המסלול:

אורך: 13.5 ק"מ, גובה מצטבר: 300 מ', רמת רכיבה: בינונית.
הסינגל מסומן בשטח על ידי סימון שבילים אדום כמו גם על ידי "טיפות" לבנות עם רוכב אופניים בתוכן, שהשפיץ שלהן מצביע על כיוון התנועה.

סיפור דרך

ממבואת חניון יער שגב נתגלגל בדרך הכורכר שמשמאל לשלט המבואה ולאחר מרחק קצר נפנה שמאלה עם סימון הסינגל לקטע חימום קצר בעלייה מתונה בדרך הכורכר. לפנינו מסתער עלינו הסינגל עם עלייה מעט תלולה זרועה בסלעים כדי שנבין שהוא לא בא לשחק.

אנחנו, לעומת זאת, כן באנו לשחק, ולכן אנחנו לא נבהלים מההתנפלות שלו. כשנמשיך הלאה נגלה שלא רק שהשד אינו נורא, אלא שהוא גם מהנה מאוד.

הסינגל ממשיך ומטפס את דרכו ביער, מתפתל בין העצים השונים, יוצא לקרחות יער מקסימות וצולל חזרה פנימה, מעביד אותנו קשה, אך גם יודע לפנק מדי פעם בירידות קצרות.

לאחר 5.6 ק"מ הסינגל גולש לדרך הנוף בסימון ירוק, סמוך לגדר היישוב עצמון. נראה את המשך הסינגל עובר סמוך אלינו בתוך היער, אך לא נתפתה ונמשיך 400 מ' בהמשך דרך הנוף ונפנה ימינה ליד שילוט בעמוד עץ אל המשך הסינגל (זו נקודת הכניסה לסינגל למגיעים ממבואת משגב). אנו מתחילים את הדרך חזרה, אך כמו שהמסלול ידע לפנק אותנו בירידות קצרות תוך כדי העלייה, גם בדרך חזרה נגלה שיש עליות בירידה, והן בנויות יפה כל כך במסלול עד שהתענוג פשוט אינו נגמר – מדרגות סלע בכל הכיוונים, סיבובים וברמים גבוהים ובנויים ששומרים על רמת אדרנלין גבוהה ועל אושר צרוף.

הסינגל יוצא לקטע יפהפה המשקיף על הר שכניה, על הכפר כאבול ועל הים התיכון המנצנץ מרחוק, ואז חוזר אל מעמקי היער לטיפוסון אחרון לפני רכבת ההרים המטורפת המשיבה אותנו אל תחילת המסלול.

ממבואת משגב – נמשיך בכביש ומיד נפנה שמאלה, בכיכר ימינה ולאחר 200 מ' נראה את הכניסה לסינגל משמאל. הגענו לנקודת הכניסה העליונה לסינגל כפי שהיא מתוארת לעיל. כשמגיעים בתחתית הסינגל לדרך המטפסת אל מבואת יער שגב, פונים אחרי 50 מ' ימינה לתחילתו של הטיפוס במסלול, לפי התיאור לעיל, וממשיכים בו עד שחוזרים לנקודה שבה נכנסנו לסינגל, שם ממשיכים עם סימון השבילים הירוק עד לכיכר, פונים שמאלה ואז ימינה אל הרכב.

למי תודה למי ברכה

את הפרויקט תכננה וניהלה כמי זריהן-הלר.

מידע כללי נוסף

יער שגב הוא יער מעורב הכולל מבחר עצים רחבי עלים כמו אלות, אלונים, חרובים וכליל החורש, ועצים מחטניים כמו ברושים ואורנים. ה"תודה והברכה" לכך מגיעה לכנימת המצוקוקוס הארצישראלי, שחיסלה את חלקות היער שבהן שגשג אורן ירושלים בתחילת שנות ה-90 וכתוצאה מכך כמחצית משטחו של היער חודש במינים שונים ומגוונים המבטיחים את קיומו בעתיד כיער בר קיימא.

שביל האופניים נבנה בשותפות עם המועצה האזורית משגב והוא חלק ממערך שבילים גדול המתוכנן באזור, כולל סינגל מעגלי נוסף שיפותח מעברו הצפוני של כביש 805 וכן שביל יוממות סלול שיעבור מתחת לכביש 805 ויאפשר לתלמידים להגיע לבית הספר האזורי על אופניים.