המדריך למנקה המתחיל

החורף כבר כאן ואיתו הבוץ העיקש. אז איך להיפטר מכל הלכלוך הזה בלי להרוס את האופניים? הנה לכם 10 עצות מועילות.
אופניים נקיים הם יותר מסתם עניין קוסמטי ודרך לוודא שכולם יראו כמה הקפדתם על התאמת צבע החישוקים למדבקות שעל השלדה... אופניים נקיים יבטיחו שמערכות העברת הכוח וההילוכים יעבדו בצורה מדויקת וחלקה וימנעו נזקים עתידיים כתוצאה מבלאי מוגבר שמקורו בלכלוך.

1. לעולם אל תתיזו מים בלחץ גבוה על אזורים שבהם נמצאים חלקים נעים, במיוחד כאלו המבוססים על מסבים (הציר המרכזי, צירי המתלים בשלדה, טבורי הגלגלים, מסב ההיגוי וכיו"ב). מים החודרים לתוך החלקים האלה יגרמו להיווצרות חלודה ושחיקה מוגברת. השתמשו בספוג ובמברשת בעלת שערות רכות כדי לנקות את האזורים הבעייתיים ובזרם מים חלש ביותר כדי לשטוף את הלכלוך.

2. אם השרשרת שלכם מצוידת בחוליית שחרור מהיר, עדיף תמיד לפרקה ולהשרות אותה בחומר שימיס את שאריות השמן והלכלוך שדבק בשמן.

3. שני חלקים שבדרך כלל זוכים לתשומת לב מינימלית למרות השפעתם המכרעת על התנהגות מערכת העברת הכוח הם הפולים של המעביר האחורי. אם כבר נהגתם כפי שמומלץ בסעיף 2 לעיל, הקדישו זמן ונקו את הלכלוך שדבק בהם. תתפלאו לראות כמה הצטבר שם... המעביר האחורי יכיר לכם תודה על כך.

4. דיגריזר ייעודי זה אחלה, אבל גם מעט סבון כלים מומס במים פושרים יכול לעשות את העבודה בצורה יוצאת מן הכלל!

5. על עצלנות משלמים ביוקר. ככל שתאחרו לנקות את האופניים, כך יהיה קשה יותר להסיר בוץ דביק שהתאבן.

6. ניקוי בולמים הוא עניין רגיש. אחרי כל רכיבה הקפידו לנקות בעדינות במטלית יבשה את אזור האטמים, את הרגליים העליונות (בבולם קדמי) ואת חלקה החיצוני של הבוכנה (בבולם אחורי) ובכך תבטיחו שלכלוך לא ייכנס פנימה אל תוך גוף הבולם ויגרום לנזקים ולירידה בביצועים.

7. אל תשתמשו בדטרגנטים וממסים על חלקי גומי כדי לא לפגום בתכונותיהם ולהרוס את האטימה שהם אחראים לשמר.

8. הקפידו לנקות את החלקים החשופים של כבלי ההילוכים, לכלוך (אפילו כזה שקשה לראות בעין) שדבק בכבלים וימצא את דרכו פנימה אל תוך המובילים יכול לגרום למערכת ההילוכים שלכם להתחיל לגמגם!

9. בתום הניקוי יש לשמן את החלקים הרלוונטיים. עשו שימוש בשמן המותאם לאופניים ולעונת השנה (יש שמן לתנאים יבשים ויש כזה לתנאים רטובים). כמה טיפות שמן בולמים (שמן מיוחד! לא לעשות שימוש בשמן שרשרת!) מסביב לאטמי הבולמים יעשו לו רק טוב. בעת השימון הקפידו שנתזים לא יגיעו אל הרוטורים ורפידות הבלם!

10. הזמן הזה שבו אתם מבלים במחיצת האופניים שלכם, מנקים את החלקים ומביטים בהם מקרוב הוא הזדמנות מצוינת לאתר תקלות כמו גלגלי שיניים שנשחקו או התעקמו, למצוא עדויות לפגמים בשלדה כמו סדקים (לא עלינו), לבדוק את מתח החישורים, לחזק הברגות וחופשים, לבדוק את מצב רפידות הבלמים ובאופן כללי לטפל באופניים כך שיהיו ערוכים ומוכנים לרכיבה הבאה ובעיקר להיות מודעים למצבם ולחלקים שדורשים תחזוקה או החלפה.

בהצלחה!
כתב: אילון שגיא

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות