טיובלס ביתי - למה זה טוב ואיך מיישמים

מבוא

רוצים לעבור לטיובלס ביתי אבל לא יודעים כיצד? המדריך הבא מיועד לכם

מה זה בכלל טיובלס ולמה זה טוב

עולם הגלגלים רבתי (לא רק זה של האופניים, אלא כל הגלגלים באשר הם) נחלק לשתי קבוצות עיקריות: גלגלים המבוססים על צמיגים עם פנימית (Tube type) וגלגלים המבוססים על צמיגים ללא פנימית (Tubeless).

ומדוע אנו אומרים "גלגלים" ולא "צמיגים"? משום שלגלגל טיובלס כהלכתו יש גם חישוק וגם צמיג המיוצרים מראש על פי קריטריונים מסוימים. ומהם אותם קריטריונים? ובכן, מאחר שבגלגל טיובלס האוויר כלוא בין החישוק לבין הצמיג, צריך קודם כול לדאוג שהאטימה תהיה מלאה ולכן חלקו הפנימי של החישוק צריך להיות סגור (למעט החור המיועד לוונטיל) ושפתי הצמיג (Bid) צריכות להתאים בצורה מושלמת לשפתי החישוק (Inner lips) ולאטום אותו כך שגם תחת עומס ומומנטים צדיים הפועלים עליו בזמן גלגולו על הקרקע, לא ייווצרו תזוזה או היפרדות שיגרמו לאוויר לברוח.

בגלגלי אופניים באופן ספציפי נהוג להכניס לתוך החלל שבין החישוק לצמיג גם חומר אטימה (שזכה לכינוי ג'יפה מאחר שסוג אחד שלו המיועד למילוי פנימיות הוא בצבע ירקרק זרחני). לחומר האטימה יש שני תפקידים: לאטום טוב יותר את שטח המגע בין הצמיג לחישוק ולסתום חורים (תקרים) שנוצרים לעתים בצמיג במהלך הרכיבה. מצב הצבירה של החומר המיוחד (שהוא מעין דבק) בתוך הצמיג הוא נוזל, אך במגע עם האוויר הוא מתקשה ויוצר שכבת אטימה.
ולמה אנחנו צריכים בכלל את הטיובלס הזה? ובכן, לגלגלים ללא פנימית יש כמה יתרונות ברורים: ראשית כול גלגלים ללא פנימית מאפשרים רכיבה בלחץ אוויר נמוך (המאפשר אחיזה טובה יותר ונוחות רבה יותר), לעומת גלגל עם פנימית שעלול בלחץ אוויר כזה לסבול מSnake bite"" (מצב שבו הפנימית נצבטת בין החישוק לצמיג כתוצאה ממכה חזקה, מה שיוצר שני חורים המזכירים בצורתם הכשת נחש).

בנוסף לכך, אין צורך להיסחב עם פנימיות רזרביות כי במקרה של תקר, לא צריך לפרק את הגלגל והצמיג כדי להחליף פנימית ודי בכמה סיבובים של הגלגל כדי שהחומר הנמצא בתוך הצמיג יצא החוצה, יתקשה ויאטום את החור. במקרים קיצוניים של חור גדול או קרע, אפשר לעשות שימוש ב"תולעים" או ב"פטריות" כדי לתקן את הנזק (על כך נרחיב בכתבה נפרדת).

אבל מה אם אין לי חישוק וצמיג ייעודיים?

חישוקי טיובלס וצמיגים תואמים הם לרוב יקרים יותר מחישוקים וצמיגים סטנדרטיים, ולא תמיד אנו מעוניינים להשקיע את הממון הדרוש כדי לקבל מערכת מקורית... אז מה עושים?

כאן נכנס לתמונה הטיובלס הביתי – פתרון ביניים המאפשר כמעט לכל חישוק וצמיג רגילים להפוך לגלגל טיובלס. חשוב לציין כבר בשלב זה שאנו תמיד ממליצים להשתמש במוצרים ייעודיים שהם כמובן אמינים ובטוחים יותר, אך אם בכל זאת החלטתם לצאת להרפתקה, נלמד אתכם כיצד תוכלו להפוך גם צמיג וחישוק רגילים לגלגל טיובלס.

מה דרוש לנו

1. חישוק
יש לוודא ששפתי החישוק שלמות ככל האפשר ואין עיקומים (Dents) כדי שהאטימה תהיה מלאה ולא נסתכן בבריחת אוויר!

2. צמיג
באופן עקרוני אנו ממליצים להשתמש בצמיג טיובלס ייעודי. צמיג כזה הוא לרוב בעל דופן עבה יותר ולכן יושפע פחות ממומנטים צדיים (הוא "יימרח" פחות בסיבובים), יהיה עמיד יותר בפני תקרים ובאופן כללי יגדיל את אמינות המערכת ועמידותה.
אם אין לכם אפשרות להשתמש בצמיג ייעודי, הקפידו שבצמיג שברשותם (במיוחד אם הוא משומש!) אין קרעים או חורים ושמבנה הבּיד שלו תקין וללא פגמים.

3. פנימית רגילה ללא חומר אטימה
מאחר שהחישוק שברשותנו אינו ייעודי ולכן אינו אטום, אנו זקוקים לאמצעי שימנע בריחת אוויר מהתווך שבין הצמיג לחישוק. ב"טיובלס ביתי" אנו עושים זאת באמצעות פנימית. הפנימית שבה אנחנו משתמשים צריכה להיות חדשה או ללא פגמים כלשהם וללא חומר אטימה (ג'יפה), ועליה להיות קטנה מקוטר הגלגל שאותו אנו מסבים. כעיקרון עבור גלגלי "29 נעשה שימוש בפנימית "26, ועבור גלגלי "26 ו "27.5 נעשה שימוש בפנימיות "24 או "20. כמובן יש להקפיד שהוונטיל של הפנימית מתאים לחור בחישוק (פרסטה או שרדר).

4. חומר אטימה
כיום יש בשוק מגוון רחב של חומרי אטימה, חלקם ייעודיים לאופניים (אנו כאמור תמיד ממליצים להשתמש בחלקים ובחומרים ייעודיים) ואחרים שהם דבקים מבוססי לטקס המשמשים לבנייה. רוכבים מרחבי העולם מעידים כי הם בהחלט יכולים לשמש תחליפים זולים משמעותית ולספק תוצאות טובות. הביאו בחשבון כי רוכבים מדווחים כי חלק מחומרי האטימה האלה מכילים חומרים כמו אמוניה שעלולים לפגום הן בחישוקים הן בצמיגים מסוגים מסוימים. על כן נהגו בתבונה ובדקו היטב באיזה חומר אתם משתמשים.

5. זוג מספריים וסכין חיתוך (סכין יפנית)

6. מדחס אוויר
כדי להצמיד את הצמיג לחישוק בפעם הראשונה יש צורך בכמות אוויר גדולה שתידחס אל הצמיג בזמן קצר מאוד, פעולה שאי אפשר לעשות באמצעות משאבה רגילה. אם אין ברשותכם מדחס אוויר ביתי (לרובנו אין...), ודאו כי יש לכם מתקן ניפוח מבוסס בלונים המיועד לטיובלס (רצוי שיהיה לכם אחד כזה בכל מקרה לרכיבות) או גישה לתחנת דלק שיש בה מתקן לחץ אוויר. אם אתם עושים שימוש במדחס של תחנת דלק, עדיף תמיד להשתמש בפונקציית ה"תקר" (כפתור שעליו יש ציור של גלגל מרוקן מאוויר) שדוחסת כאמור כמות גדולה של אוויר בלחץ גבוה.

7. מעט סבון כלים מדולל (לא חובה)
לעתים קשה להתקין את הצמיג על החישוק (בעיקר כשמדובר בצמיגי טיובלס ייעודיים). מריחת מעט סבון כלים על שפתי הצמיג והחישוק יכולה לסייע לנו בתהליך.

התהליך

 

רשימת המצרכים

1. נקו היטב את החישוק, ודאו כי השפתיים חלקות ואין עליהן או בחלקו הפנימי של החישוק בליטות חדות או שאריות לכלוך.
2. גזרו את הפנימית במרכזה לכל האורך כך שתתקבל רצועה שטוחה (יש כאלה שקל להם לנפח אותה תחילה, להרכיב על החישוק ואז לגזור אותה). הקפידו לגזור את הפנימית בדיוק במרכזה (על חלק מהפנימיות יש מעין סימון שמקל את התהליך) כך שרוחב הרצועה שתתקבל יהיה אחיד!


הקפידו לגזור את הפנימית בדיוק במרכזה, העזרו בפס

3. השחילו את הוונטיל לחור שבחישוק ומתחו את הרצועה שיצרתם מהפנימית סביב שפתי החישוק כך שתבלוט בצורה שווה משני צדי החישוק.


כך צריכה להראות הפנימית בסיום שלב הגזירה

4. בעזרת האגודל לחצו את מרכז הרצועה אל החישוק והצמידו אותה ככל האפשר מסביב לכל היקף החישוק.
5. הכניסו בעדינות צד אחד של הצמיג אל מרכז החישוק לכל היקפו תוך שאתם מקפידים לא להזיז את הרצועה ממקומה ולא לפצוע אותה! אם הדבר קשה לביצוע, היעזרו במעט סבון כלים. הקפידו כמובן לוודא שהרכבתם את הצמיג עם כיוון הגלגול הנכון שלו!


הקפידו על כיוון הגלגול!

6. בשלב זה יש שתי אפשרויות:
א. להכניס את צדו השני של הצמיג ולהשאיר פתח קטן.
ב. להרכיב את כל הצמיג (שוב, אם קשה היעזרו בסבון) ולפרק את לב הוונטיל.


פירוק לב הונטיל

7. מלאו בחלל שהשארתם (בסעיף 6א') או דרך הוונטיל (בסעיף 6ב') את חומר האטימה.


מילוי חומר האטימה

8. ניפוח. זהו השלב הקריטי והוא לרוב המסובך ביותר ודורש סבלנות.. עתה מלאו אוויר בלחץ גבוה (ישנם הממליצים לפרק את לב הוונטיל כדי להקל על התהליך). לפעמים יש צורך לסובב את הגלגל וללחוץ על הצמיג בנקודות שמהן בורח האוויר כדי להצמידו אל שפתי החישוק. המשיכו בתהליך עד שהצמיג "יקפוץ" למקומו ויישאר מנופח ללא בריחת אוויר.


בעת הניפוח הראשוני תמיד עדיף לפרק את לב הונטיל ולעשות שימוש באפשרות "ניפוח תקר" שקיים במדחסים של תחנות הדלק

9. התקינו חזרה את לב הוונטיל אם שלפתם אותו.
10. סובבו את הצמיג ונערו אותו היטב מכל הכיוונים כדי לוודא שחומר האטימה מגיע לכל הנקודות על פני שטח המגע בין הצמיג לחישוק.
11. בשלב זה מומלץ להשאיר את הגלגל מנופח בלחץ גבוה לילה שלם כדי לוודא שלא בורח ממנו אוויר. אם אין לכם זמן, תוכלו לדלג לשלב הבא, רק הביאו בחשבון שאם תחליטו מסיבה כלשהי לפרק את הצמיג, תידרשו לחזור על התהליך מתחילתו!
12. עכשיו יש לכם ביד צמיג מנופח לתפארת וכל שנותר הוא להיפטר מסרח העודף של רצועת הפנימית שבולטת החוצה. קחו את סכין החיתוך וחתכו את סרח העודף מסביב לכל הצמיג בעדינות ומבלי לפגוע בצמיג והותירו כמילימטר אחד שיבלוט החוצה כדי לא לפגום באטימה.


חיתוך סרח העודף, הקפידו להותיר שוליים של כ-מ"מ

13. מומלץ כאמור להשאיר לחץ אוויר גבוה בגלגל ל-24 שעות לפחות לפני שמורידים את הלחץ לערך נמוך יותר.

התחדשו, יש לכם גלגל טיובלס ביתי!


תתחדשו! :)

כתב וצילם: אילון שגיא

עוד על רכיבת אופניים

הוסף תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות