נוסחת פלא לכתיבת סצנה טובה
צילום: PIXABAY
שאלות אלה יעזרו לכם לעשות מקצה שיפורים בשלב תכנון הכתיבה (למי שלא אוהב לצאת לדרך בלי לדעת לאן) או אחריה (אם יותר קל לכם פשוט לכתוב ורק אח"כ לחשוב, לפחות לא מול דף ריק).
הנה כמה מהן -
1. מהי מטרת הסצנה? תפקידה של כל סצנה הוא לקדם את הסיפור. לכן השאלה הראשונה שכדאי לנו לשאול היא מה הדבר שמצדיק את נוכחותה של הסצנה שלנו בסיפור - משהו שקורה בסצנה, התפתחות עלילתית כלשהי או מידע סיפורי מהותי שנחשף שבלעדיהם הסיפור לא יהיה אותו הדבר. נסו להשלים את המשפט – זו הסצנה שבה... זו הסצנה שבה הגיבורים שלנו נפגשים לראשונה? הסצנה שבה הגיבורה מתבשרת על מחלתה? הסצנה שבה הגיבור מפשל בראיון עבודה? וכו' . אם יש לכם סצנה שכל מטרתה היא "להראות" את תכונות הגיבור או את יחסיו עם דמויות אחרות, נסו לחשוב עליה מחדש ולהוסיף לה משהו שקורה או מידע מהותי כלשהו שיהפוך אותה לחלק בלתי נפרד מהסיפור.
2. מהי מטרת הגיבור בסצנה? לכל דמות בסצנה אמורה להיות סיבה להימצאותה שם ומוטיבציה כלשהי. מאחר שהדמות לא עושה החלטות בעצמה זהו תפקידכם. מה רוצה הדמות הראשית שלכם להשיג בסצנה? האם השגת הרצון הזה תעזור לה בדרך למטרת העל שלה? אולי השגת הרצון בסצנה תעזור לה להתגבר על מכשול בדרך למטרת העל? כל סצנה אמורה לקדם את הדמות שלנו אל מטרתה או לעמת אותה עם מכשול בדרך. אז מה הדמות רוצה שיקרה בסצנה? באיזו דרך היא מתכוונת להשיג את רצונה? עם איזה מכשול היא תתעמת? זה יכול להיות משהו מאוד קונקרטי כמו דמות שממהרת לאנשהו אבל היא תקועה בפקק לכן תחליט לנסוע בשוליים, או במישור הרגשי יותר דמות שמאוד רוצה להתוודות על אהבתה אבל מפחדת ובסוף מוותרת.
3. מה המצב הריגשי של הדמויות? המשך ישיר של הסעיף הקודם. בחיי דמות קורים דברים לפני/אחרי הסצנה ולכן היא לא לעולם לא תגיע לסצנה כטאבולה רסה. באיזה מצב רוח נכנסה הדמות שלכם לסצנה? מה היא מרגישה לגבי מה שמתרחש? האם הגיעה לסצנת דייט עצבנית/שמחה/עייפה/נרגשת? המצב הריגשי בו הגיעה לסצנה כמובן ישפיע על תגובותיה, למשל אם היא עצבנית מלכתחילה יכול להיות שהדבר הכי קטן פתאום יגרום לה לאיבוד עשתונות.
4. האם יש קונפליקט? – משעמם לצפות בשתי דמויות שמסכימות על הכל או בדמות שרוצה משהו ומשיגה אותו בלי בעיה. קונפליקט הוא הדלק שמניע את העלילה ודוחף את הדמויות לפעולה. קונפליקט מייצר מתח דרמטי. ככל שתשאפו לייצר כוחות מנוגדים, דעות סותרות, אמונות שונות וקשיים יהיה לנו יותר מעניין. גם אם יש לכם דמויות שרוצות אותה מטרה תנו להן לא להסכים על הדרך להשיגה.
5. איפה הכי כדאי למקם את הסצנה? המיקום הכי צפוי הוא בדרך כלל גם הכי משעמם. קחו כמה רגעים לחשוב על עוד אופציות. סצנת פרידה של בני זוג בסלון דירתם או אצל ההורים בארוחת ערב או במסיבה רועשת – אותו דיאלוג ייצא אחר לחלוטין בהתאם למיקום. לפעמים מיקום מקורי הוא כל מה שצריך כדי להפוך את הסצנה הכי צפויה לבלתי נשכחת.
6. Show don't tell - תכתבו בדרך של להראות ולא להגיד. למה הכוונה? להגיד זה אומר פשוט לתת את האינפורמציה, לומר אותה. הדמות אומרת שקר לה או שהיא עייפה. להראות לעומת זאת זה לתת לצופה להבין את הדברים מבלי שזה ייאמר לו ישירות, לפרש את מה שהוא רואה. כלומר הגיבורה סוגרת את מעילה, שיניה נוקשות. או הגיבורה מפהקת או מנקרת. כשאפשר תעדיפו להראות על להגיד. למה בעצם? כי זה מוסיף עניין, "תופס" את הצופה והופך אותו למעורב.
7. איפה להתחיל ומתי לסיים? נסו להתחיל את הסצנה הכי מאוחר שאפשר - הקדמה קצרה אם צריך ותגיעו לעיקר. תתחילו כמה שיותר קרוב לדרמה. לא בכל דייט חייבים לראות את רגע המפגש. אם הרגע הדרמטי הוא בסוף הדייט כשהיא אומרת לו שהיא נפרדת ממנו, תתחילו קצת לפני הסוף. כנ"ל לגבי הסיום. נסו לסיים ברגע שאפשר. הסצנה נגמרת כשהמטרה שלה הושגה. אפשר לוותר על פרידות וברכות לשלום.
8. תהיו ספציפיים - נערה גרה בתל אביב ולומדת באוניברסיטה או לני (23) גרה בבניין חדש בפלורנטין בדירה עליה משלמים הוריה ולומדת ארכיאולוגיה שנה א' באוניברסיטת תל אביב, בעיקר כדי לרצותם. באיזה מהמשפטים מצאתם יותר עניין? ככל שתשקיעו ביותר פרטים ספציפיים שהופכים את הדמויות לספציפיות ואת הסיפור לספציפי כך הצופים יהיו יותר מושקעים בסיפור וייקשרו יותר אל הדמויות. המקוריות היא פעמים רבות בפרטים הקטנים.
9. מה האופציות? השאלה האהובה עליי. שווה בעיניי לנסות לחשוב על תרחישים שונים לסצנה, לא ללכת בהכרח עם הדבר הראשון שעולה לכם. אז מה האופציות? לפעמים עצם המחשבה תוליד רעיונות מפתיעים. תנסו להעלות לפחות שלוש אופציות שונות לאיך הסצנה קורית. תתלבטו, תדמיינו אותה ותחליטו על מה שעובד הכי טוב בעיניכם.
המאמר באדיבות מרב נחום, תסריטאית ובימאית, יוצרת סדרת הדרמה "מגדלים באוויר" (ערוץ 10) ומנחה סדנאות לכתיבת תסריט. מחיר מיוחד לחברי התעשייה לסדנת מתקדמים הקרובה בסוף ינואר .