$
עסקים קטנים ובינוניים ישן

עסקים קטנים: מצליחים ביחד או לא מצליחים כלל

חוכמת ההמונים מאפשרת ניתוח של התנהגות הצרכנים ומגמות השוק בעידן של שינויים מתמידים. חברות גדולות עושות בכך שימוש והגיע הזמן שגם עסקים קטנים יכירו בכלים אלו

חגי פולקמן 16:3729.12.13

יום העסקים הקטנים מזכיר לנו, לכלל אזרחי המדינה, שהעסקים הקטנים הם המנוע של הכלכלה. 99% מכלכלת מדינת ישראל תלויה בעסקים הקטנים עד הבינוניים. השינויים של השנים האחרונות מקשים על יכולת ההישרדות של עסקים אלו.

 28,000 עסקים קטנים נסגרו ב 2012 ובכל שנה מספר זה גדל. נדרש שינוי גישה על מנת לא להיכנס לסטטיסטיקה של 4 עסקים קטנים שנסגרים מתוך 5. גישה שונה היא לראות את התמונה הגדולה ולהתאים את העסק לשינויים המתרחשים בשוק. הטעות הנפוצה ביותר, היא הייחוס לברירה הטבעית- שהחזק שורד, בפועל מי ששורד זה המסתגל. להסתגל למציאות משתנה זה הפרמטר החשוב שכול בעל עסק צריך להפנים.

 

פעם עסק היה מבוסס בעיקר על הקהילה המקומית. חנות נעליים, לדוגמא, הייתה נפתחת באזור שבו אין חנויות נעליים ומוכרת לקהילה המקומית. היום אפשר להזמין נעליים באינטרנט, ברשתות ותרבות הקניונים שמרכזת היצע גדול של נעליים במתחמים מסוימים. האסטרטגיה של בעל העסק חייבת להשתנות ולהתאים את עצמה למציאות החדשה. חשיבה לוקלית כבר אינה רלוונטית וההסתכלות חייבת להיות רחבה יותר.

 

חוכמת ההמונים מאפשרת ניתוח של התנהגות הצרכנים ומגמות השוק בעידן של שינויים מתמידים. חברות גדולות עושות בכך שימוש והגיע הזמן שגם עסקים קטנים יכירו בכלים אלו. כדי להבין את מגמות השוק ניתן פשוט לשאול את השוק, שהוא המון הקונים. אפילו ניסוח שאלה בפייסבוק לקהל הלקוחות יכולה ללמד רבות את בעל העסק על רחשי השוק.

 

לחוכמת ההמונים ישנם השלכות על הצרכנים ולא רק על העסקים. המון הצרכנים המקושרים דרך הרשתות החברתיות ובאמצעות האינטרנט יכולים להפיל עסקים, אך בידם גם להעצים עסק קטן כפי שניתן להפיל עסק גדול. כוח זה דורש הרבה אחריות שלא קיימת בציבור הצרכנים. את הכוח של הצרכנים אנו מכירים ממחאת הקוטג'.

 

מחאת הקוטג', הפגנה נגד תנובה, ארכיון מחאת הקוטג', הפגנה נגד תנובה, ארכיון צילום: אוראל כהן

 

לאחריות הצרכנית יש גם משמעות עבור העסקים הקטנים. דוגמא לכך ניתן ללמוד מעיירה נידחת במערב התיכון של ארה"ב. בעיירה זו המרוחקת 100 ק"מ מהעיר הגדולה, שגשגו עסקים מקומיים קטנים. בשנות התשעים חברת וול-מארט פתחה סניף בעיירה זו. חנויות וול-מארט מספקות מזון, אביזרים לבית, מכשירי חשמל, ביגוד ונעליים. הלקוחות הנרגשים הפסיקו לקנות בעסקים הקטנים ועברו לקנות בחנות הגדולה והמסודרת. העסקים הקטנים לא הצליחו לשרוד ובעלי העסק נאלצו לסגור ולחפש מקור פרנסה אחר. כמה שנים אחר כך הנהלת החברה וול-מארט מצאה שכדאיות של סניף בעירה קטנה לא משתלם והחליטה לסגור את הסניף. בעקבות סגירת וול-מארט תושבי העירה נאלצו לנסוע שעה ברכב כדי לקנות חלב כיוון שלא נשארו עסקים קטנים במקום.

 

סיפור זה מלמד על האחריות של הצרכנים בעידן המודרני. החיבור ביננו מייצר רשת בלתי נראית שבה כולנו קשורים אחד לשני מעין רקמה אנושית אחת. אנו ערבים אחד לשני וגם לעסקים הקטנים שביננו שכל רצונם הוא להתפרנס בכבוד. בעידן המודרני אנחנו לא נוכל להמשיך לקבל החלטות רק על פי השיקולים התועלתניים שלנו וניאלץ להכניס למשוואה גם את טובת הכלל. טובת הכלל במקרה הזה היא שהעסקים הקטנים ישגשגו. גם בעלי העסקים הקטנים יאלצו לשנות גישה ולפעול ביחד לקידום האינטרס האישי וגם האינטרס של הקהילה או אינטרס הקבוצה.

 

בשעשועון הטלוויזיוני "מי רוצה להיות מיליונר?" למתמודד ניתנת אפשרות להיעזר בגלגלי הצלה כאשר הוא לא יודע את התשובה. גלגל אחד הוא חבר טלפוני – אדם המכיר את התחום שהשאלה משתייכת אליו ונחשב מומחה בתחום. הגלגל השני הוא סטטיסטיקה של תשובות הקהל בבית.

 

באיזה גלגל אתם בוחרים להיעזר כאשר אתם נתקלים בבעיה עסקית שאין לכם פתרון ?

 

מסתבר שרוב בעלי העסקים בוחרים בגלגל של המומחה - יועץ עסקי, יועץ שיווקי או מומחה אחר. אך ממחקרים מסתבר שנכון יותר לבחור בסטטיסטיקה של הקהל - חוכמת ההמונים. המחקרים מציגים שהמומחים עונים ב- 65% מהשאלות תשובות נכונות בעוד שחוכמת ההמון מספקת 91% תשובות נכונות.

 

הכותב הינו מומחה לחוכמת ההמונים

בטל שלח
    לכל התגובות
    x