הרצל מצייר את הרצל/ האמן ישראל הרצל

לאחר שהסעירה את וינה, באזל, ג'נבה ואתונה, והוצגה בפני אלפי מבקרים בשיתוף משרד החוץ, חוזרת לישראל תערוכתו של ישראל הרצל, קרוב משפחתו של בנימין זאב הרצל, הכוללת 20 דיוקנאות בטכניקה דיגיטלית ייחודית, המציגה את פרשנותו והתייחסותו האמנותית לדמותו הססגונית של הרצל. טכניקה החושפת מראות פנימיים מדמותו, באמצעות משחקי צבע וצורה, קצב ותנועה. מתוך מיומנות וירטואוזית ברזי האמנות הדיגיטלית, יוצר ישראל הרצל עולם קסום של סימבולים, מראות, צבעים וטקסטורות, המציגים קווים חדשים לדמותו המסתורית ומלאת הרבדים של חוזה המדינה.
בבית האמנים כפר סבא (רח' גלר 4), התערוכה ננעלת ב-1.2.18
התערוכה תיפתח לציבור בימי שישי בין השעות 10:00-13:00 ובימי שבת בין 10:00-14:00.
אוצרת: סנפירה פינס

"הרעיון לתערוכת ציוריים דיגיטליים על הרצל התפתח אצלי בהדרגה", אומר האמן ישראל הרצל. "כבן משפחתו תמיד התעניינתי מאד בדמותו ובהגותו. אני מחזיק בביתי ספריה שלמה של ביוגרפיות וספרים על חייו, שחלקם נדירים ממש, החושפים קווים פחות מוכרים מדמותו המורכבת, כולל הריגת לא מעט פרות קדושות, עליהם אני מפרט בשלושים ההרצאות על דמותו שהעברתי לאורך השנים". ישראל הרצל נחשב בין בכירי ציירי האמנות הדיגיטלית המובילים בישראל, מאחוריו חמש תערוכות יחיד בגלריות ביפו, קיסריה, רעננה, ירושלים וכפר סבא, וספר מפרי עטו שחולל שינוי תפיסתי בז'אנר בישראל - "הציור בעידן הדיגיטלי בארץ ובעולם". את תערוכתו 'הרצל מצייר את הרצל' הציג לראשונה במוזיאון הרצל בירושלים, ובגלריית משרד החוץ. בהמשך עברה התערוכה המצליחה לאטלייהאס - אחד מאולמותיה המרכזיים של העיר וינה בנוכחות מעל 700 איש באירוע הפתיחה, ביניהם כל מנהיגי הקהילה היהודית והשגרירים הזרים. משם עברה התערוכה לבאזל והוצגה במוזיאון היהודי באירוע פתיחה חגיגי בפני מאות ממובילי הקהילה והממשל. בנובמבר הוצגה בז'נבה, וכחלק ממסעה העולמי קופצת התערוכה באמצע ינואר גם למדינתנו הקטנטונת. התערוכה מהווה המשך לתערוכת סדרות של דיוקנאות של מנהיגי ישראל (בן גוריון, רבין, בגין, פרס, שרון וגולדה מאיר) מפרי מכחולו (ומחשבו...) שהוצגה בקיסריה.
בתערוכת 'הרצל מצייר את הרצל' נעטפת דמותו של חוזה המדינה בנקודת מבט ייחודית, מתוך פרשנותו והתייחסותו של האמן לדמותו הססגונית ומלאת הרבדים, במקביל לרמיזות וקריצות לעבודות שנעשו ע"י אמנים יהודיים בני זמנו. ביצירות מופיע הרצל על רקע נופים שונים של מקומות שהוזכרו בספרו "אלט נוילנד", בשילוב ציטטות מרכזיות מכתביו. "הפאתוס הציוני נוטה להעמיד את הרצל בצורה חד ממדית לחלוטין - המנהיג בעל החזון, איש העולם הגדול, חוזה המדינה", אומר ישראל הרצל. "מעטים מתייחסים להיבטים אחרים בדמותו ובאישיותו, כשלמעשה לא בכל הדברים הוא הצטיין. האיש היה מחזאי וסופר בינוני, ואיש משפחה גרוע, שלאחר מותו מינה את אמו כאפוטרופסית של ילדיו, מנע מאשתו לראותם והשאירם ללא פרוטה, לאחר שבזבז את כל כספם על הפרויקט הציוני. הוא היה אדם חולני שלקה במחלת מין שמעטים מדברים עליה. בקונגרס אוגנדה נוצר קרע בתנועה הציונית בגלל תכנית אוגנדה, הרצל לקח זאת קשה ונפטר מעט אחר כך ב-1904 בשל מחלת הלב שלקה בה. מה שכן, הרצל היה איש יחסי ציבור מדהים, מדינאי דגול ומנהיג בעל חזון. כאיש תקשורת היה מודע ליכולותיה, והכיר בחשיבות הציור והצילום ככלי השפעה ובניית תודעה לאומית. הוא העמיד עצמו כמודל בפני ציירים, פסלים וצלמים רבים. הערצת אישיותו הפכה את המנהיג לאגדה עוד בחייו, ותמונת דיוקנו הפכה עם מותו לסמל הנפוץ ביותר של התנועה הציונית. מכאן החלטתי להמשיך מסורת זו ולצייר פרשנות משלי לתמונות הדיוקן המפורסמות שלו, השופכת אור חדש על דמותו".
סיפור חייו של האמן ישראל הרצל מעורר השראה לא פחות מיצירותיו. לפני 20 שנה נפגעה ראייתו בעינו השמאלית, אך הוא המשיך לעבוד כסמנכ"ל ומנהל פרויקטים גדולים בחברת הייטק (ובעל תואר שני MBA במנהל עסקים) בעזרת עינו הימנית. לפני עשר שנים, בעקבות סדרת ניתוחי עיניים, נפגעה הראיה גם בעינו הימנית, ובמשך חצי שנה לא היה מסוגל לנהוג, לקרוא או לצאת לבד מהבית, ונאלץ לפרוש מעבודתו. בתקופה זו החל ללמוד בכוחות עצמו ציור בעזרת תוכנות מחשב (כולל תוכנות פרקטליות וגיאומטריות) שחשפו בפניו עולם קסום ומרתק שלא הכיר. במהלך תהליך השיקום וההחלמה החל לכתוב לאורך שלוש שנים את ספרו "הציור בעידן הדיגיטלי בארץ ובעולם" וקיים חמש תערוכות ציורים, בהן נתן ביטוי למראות, לצורות ולצבעים שנגלו לו בעת הטיפולים הרפואיים. "אני מאמין בכוחו של הציור לעקוף את השכל ולהגיע הישר ללב", אומר ישראל הרצל. "האמנות הדיגיטלית מבטאת עבורי גם את ההרמוניה וגם את הניגודים, דרך משחקים של צבע וצורה, קצב ותנועה, המתממשים בכל אלמנט חיצוני הסובב אותנו ובעולמנו הפנימי. היום, אולי יותר מתמיד, קיים בלבול גדול בכל הנוגע להגדרת אמנות טובה ואמנות בכלל. כמו כולנו מטרידה אותי השאלה, האם האמנות המופשטת הלא פיגורטיבית מבלבלת את קהל הצופים הממוצע, מרחיקה את הקהל מתערוכות של אמנים עכשוויים, ומיועדת רק לצורכי ה'מבינים' באמנות. את תשובתי לשאלה גדולה זו אני מנסה לענות בעזרת מדיום האמנות הדיגיטלית, המכילה מגוון אפשרויות אינסופי של צורות, צבעים וטקסטורות, ומחזירה את הקהל הרחב לאהבת האמנות המופשטת.
תערוכת 'הרצל מצייר את הרצל' הופקה בשיתוף משרד החוץ, וכדבריו של יובל רותם, מנכ"ל המשרד: "ישראל, בן משפחתו של הרצל, שילב בתערוכה את כישוריו המיוחדים ואת היכרותו עם דמותו המיוחדת של חוזה המדינה. התערוכה הנוכחית ייחודית בכך שהוקדשה לאישיות אחת, ולאחר שהוצגה בהצלחה רבה במשך שלושה חודשים במוזיאון הרצל, נייד אותה משרד החוץ לווינה ולבאזל לציון 120 לקונגרס הציוני הראשון".
ומסכם ישראל הרצל: "אחת המטרות המרכזיות של התערוכה היא שימור המורשת של בנימין זאב הרצל ההולכת ונכחדת בקרב הנוער והדור הצעיר, כפי שקבע ללא הגזמה עמוס אילון, אחד הביוגרפים הישראלים הראשונים של המנהיג הציוני, שאמר כבר ב-1977 שבישראל של היום, הרצל מציין לא יותר מאשר שם של רחוב".