תופרת או כופרת / דר' נורית צדרבוים

ב-14 ביוני יתקיים אירוע השקת הסטודיו ופתיחת התערוכה 'חוטי כפירה' של דר' נורית צדרבוים, אחת האמניות הנועזות בנוף היצירה הישראלי. דר' צדרבוים מזמינה את הצופה להתבוננות אל תוך נבכי הנפש הנסתרים, האפלים והעמוקים ביותר. אמנית רב תחומית - ציירת, משוררת, פסלת, אוצרת, מרצה וחוקרת, ה"מציירת שיר- משוררת ציור", וממחישה את הדיאלוג המרתק שבין האמנות הפלסטית לשירה.
"התרה שנולדה מתוך כפירה", כך מתארת דר' נורית צדרבוים את תערוכתה החדשה 'חוטי כפירה' המוצגת בימים אלה בסטודיו החדש שלה. בתערוכה בחרה דר' צדרבוים קובץ עבודות בהם חוטי התפירה והקשירה שזורים בהם בווריאציות שונות כחוט השני. החוטים בעבודות אלה הופכים להיות קו וכתב, חומר וצבע , כמו גם אמצעי חיבור ואחיזה. הם מחברים את הקרוע, מתקנים את המעוות, ומייצרים שכבות ומרקמים חדשים. דרכי הכניסה שלהם ליצירה והאפשרות להתנחל בתוכה, מלווים בדקירה וכאב (לו הייתה העבודה יכולה לדבר ולצעוק), ובו בזמן מהווים איחוי ותיקון. "יש שיאמרו שאני תופרת, ואני אומרת שאני כופרת, שוברת כללים ובכך מייצרת כלל חדש. מה עושה החוט התמים הזה שתפקידו בעצם לתפור בגד, בתוך יצירות אמנות, שאין לה שום מטרה חוץ מאשר להיות היא עצמה? אולי מתוך רצון לפרק סטיגמות על נשיות בתוך אמנות, על אומנות ואמנות, על אסור ומותר, על קשר וחיבור מול ניתוק והפרדה, על העזה לעשות משהו שלכאורה לא שייך ולא נועד לשכון יחדיו, ולהראות שאין דבר שהוא בלתי אפשרי, או לא נכון, או אסור, כאשר מדובר בעבודת יצירה שממציאה את עצמה תוך כדי תנועה".
לאורך השנים השתתפה דר' צדרבוים במעל ל-40 תערוכות אישיות וקבוצתיות, כאמנית מעוררת מחלוקת ובוחנת גבולות. בתערוכתה 'מה שלומי על הגבול' העלתה על המוקד את יצירותיה בטקס חגיגי, ותיעדה את תהליך השריפה. בסיום תערוכתה "כן, לא, שחור, לבן" גרסה את כל יצירותיה, והפכן לחתיכות נייר שהוכנסו לבקבוקים שקופים עם שם היצירות, והפכו למיצג מעורר מחלוקת בשם 'תחילת נעילה'. עבודותיה נעות בין הפיגורטיבי למופשט בטכניקות שונות ומגוונות, מקולאז'ים, רישומים, וידאו ומיצבים, ועד סרטים ומאמרים אודות אמנות חוקרת ודינמית. עד היום פעלה דר' צדרבוים בחיפה, כאמנית רב תחומית ומרצה בכירה. כעת עברה למרכז ופתחה סטודיו חדש בת"א, במטרה להתרכז באמנות הפלסטית, שמהווה עבורה את הבסיס והתשוקה, וכדי להגיע אל שוחרי האמנות ולהפיץ את אמנותה.
דר' צדרבוים לוקחת ביצירתה משימה, לפרוץ את גבולות הז'אנרים האמנותיים. היא יוצרת מקצבים אחידים בטכניקות שונות ומגבשת הכול יחד, במגוון רחב של חומרים, ובלי שמץ של שיעבוד לשמן הקלאסי. היא משתמשת בגואש, באלמנטים תלת ממדיים אותם היא מביאה מהפיסול, ונוהגת להרכיב עבודות מחלקים - תת קומפוזיציות, עם יחס חזק לטקסטורה. דר' צדרבוים מתחקה אחר אמצעי הביטוי מהסביבה בה היא מוקפת, כאשר החומר הוא חלק מהותי מהתוכן אותו היא מבקשת לספר. ציוריה הגדולים ברובם, מורכבים מקומפוזיציות ענק, ומאופיינים בשפה היוצרת תחושה של בראשיתיות, ראשוניות. דר' צדרבוים חוקרת את החיים, האדם והטבע, באמצעות מילים וחומרים ויזואליים המהדהדים זה בתוך זה, ויוצרים סינרגיה של השלם הגדול מסך חלקיו. היא מתבוננת בעולם דרך צינורות נפשה וגופה, ומחזירה אליו את פרשנותה הוויזואלית והמילולית. פרשנות ה"מציירת שיר- משוררת ציור", וממחישה את הדיאלוג המרתק שבין האמנות הפלסטית לשירה.